QR koder

Med på QR koderne?

Er dine trykte og online medier med på noderne. Hvis ja, så benytter du sikkert QR koder i din markedsføring. Hvis ikke, så viser ReklameZonen dig vejen. Vi hjælper dig med at lægge en strategi og implementere QR koder i dit koncept, dine trykte såvel som dine online medier.

Hvis du har en smartphone, så prøv selv at scanne QR koden her til højre og få besked!

Hvad er QR-koder?

De kommer til os fra Japan, hvor de er helt almindelige. QR er en forkortelse for Quick Response (de kan læses hurtigt med en mobiltelefon eller smartpad). Japanerne er vant til at tage et stykke af oplysninger fra en forbigående medie og sætte det ind på sin mobiltelefon. Du kan allerede nu se QR koder på blad annoncer, på plakater, på varer, en webside eller endda på en t-shirt. Når det er i din mobiltelefon, kan det give dig oplysninger om et bestemt produkt, om den person, der bærer en t-shirt, vise dig en URL, som du kan klikke på for at se en trailer til en film, eller det kan give dig en kupon, som du kan bruge i en bestemt (online) butik.

Grunden til, at de er mere brugbare end en standard stregkoder er, at de kan gemme langt

mere data, herunder URL-links, geo koordinater, og tekst. Det andet centraleelement i QR koder er, at i stedet for at kræve en chunky håndholdt scanner til at scanne dem, kan mange moderne mobiltelefoner scanne dem. Noget de fleste mennesker har.

Hvordan kan du bruge en QR-kode?

Din virksomhed, uanset hvor lille eller stor, kan bruge QR-koderne på en række måder. Du kan auto generere dem ved siden af hvert enkelt produkt på din hjemmeside, indeholdende alle produktoplysninger, kontaktinformationer eller URL linket til din webside, som de så kan vise deres venner på deres mobiltelefon. Du kan tilføje en QR kode til dit visitkort der indeholder dine kontaktoplysninger, så det er let for alle at tilføje dig til deres kontaktliste på deres mobiltelefon!

Føje dem til trykte eller online medier, såsom reklamer, flyers, plakater, invitationer, tv-annoncer m.v. indeholdende:
- Oplysninger om produktet
- Kontaktoplysninger
- Tilbuds detaljer
- Oplysninger om en begivenhed
- Konkurrence detaljer
- En kupon
- Twitter, Facebook, MySpace id’er
- Et link til din YouTube-video

Hvordan ser Google på QR koder?

Hvis du tilføjer dem til din hjemmeside, vil søgemaskinerne se, at dine sider har ændret sig, og at du er ved at opdatere siderne. Søgemaskinen vil se et nyt billede og indeksere det i overensstemmelse hermed. Snart vil søgemaskinerne sandsynligvis anerkende QR-koder og eventuelt indeksere indholdet i dem.

Vil dine kunder bruge dem?

Ja! -Især de unge i dag synes QR koder er meget moderne og der er stor hype omkring dette. Og dem der ikke lige kender til QR koder vil helt sikkert sætte pris på din high tech viden, og vil absolut være meget nysgerrige, hvilket kan åbne døren til interessante samtaler og et eventuelt salg. De, der bruger QR koder vil helt klart have en højteknologisk know-how og kan være mere modtagelig over for din tilstedeværelse på internettet, din Twitter tilstedeværelse, Facebook, MySpace, YouTube osv.

Næsten alle smartphones og også andre telefoner som nokia E71 eller E72 kan aflæse QR koder og stort set alle telefoner i fremtiden vil ligeledes have funktionaliteten til det. Og har telefonen det ikke allerede, tager det bogstaveligt talt kun 1 minut for en person med en iPhone eller Android-telefon for at finde og installere læseren.